maandag 23 januari 2012

Vliegen riskanter door crisis

Dat kan leiden tot een toename van onveilige situaties”, zegt de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV).
Piloten in de Europese Unie slaan alarm over de hoge werkdruk. „De commerciële belangen van vliegmaatschappijen krijgen de overhand. Zo moeten wij volgens de nieuwste richtlijnen ’s nachts elf uur vliegen terwijl wetenschappers zeggen dat tien uur de uiterste grens is. In Amerika is dat zelfs maximaal negen uur”, als VNV-voorzitter Evert van Zwol. De kans op ongelukken door oververmoeidheid in de cockpit neemt volgens hem aanzienlijk toe.
Piloten klagen ook over de krappevliegschema’s. „We moeten sneller vliegen om de rusttijden tot een minimum te beperken. Extra mensen achter de stuurknuppel willen de bazen vermijden”, is in VNV-kringen te horen.
Er worden ook vraagtekens gezet bij kleinere vliegtuigen op trans-Atlantische vluchten, zoals de Boeing 757. Daarmee kunnen luchtvaartmaatschappijen meer winst maken, maar met een beetje tegenwind halen ze de overkant niet en moet er onderweg bijgetankt worden. Dat geeft overlast en vertraging voor passagiers. [Bron: Telegraaf.nl]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten